آلاینده ها

لایحه هوای پاک، صنایع آلاینده، آلودگی مزارع

دنیای سبز تر - 11 شهریور 1396   12:21
گفتگوی اختصاصی جهان سبز با محمد حسین بازگیر در مورد مسائل محیط‌زیستی شهر تهران:

 لایحه هوای پاک، صنایع آلاینده، آلودگی مزارع
 
محمد حسین بازگیر معاون مدیرکل و رئیس محیط زیست تهران در مصاحبه با جهان سبز در مورد لایحه هوای پاک گفت: این لایحه قرار است جایگزین قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا بشود که مصوبه سال 1374 و اولین قانون برای آلودگی هوا بوده است. یکی از بندهای خوب آن الزام کارخانجات، کارگاهها و…. به استفاده از کارشناس محیط زیست است. اما بهتر بود سن خودروهای معاف از معاینه فنی، به جای 4 سال،به 3 سال تقلیل می یافت که پیش از اتمام گارانتی آنها باشد.
 
یکی از کارهای مهمی که میتواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند کاهش سرانه مصرف سوخت است. وقتی 70-80 درصد آلودگی هوا ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروهاست، با افزایش کیفیت سوخت که مسئولیت آن با وزارت نفت است، سهم بزرگی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. نظارت بر کیفیت سوخت با سازمان محیط زیست و استاندارد است.
وی گفت با اینکه کیفیت سوخت در تهران و 8 کلان شهر دیگر یورو 4 است، اما علت اینکه هنوز در تهران شاهد آلودگی هوا هستیم این است که مولفه دیگری مثل مصرف سوخت مطرح است. در شهر تهران با 8 میلیون جمعیت مصرف بنزین بیش از کشور 80 میلیونی ترکیه است. میزان مصرف ما طبق آمارهای شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی تهران فقط از چند کشور اروپایی مثل انگلستان و آلمان کمتر است. حتی این میزان با مصرف روزانه کشور لهستان برابری می کند و از بسیاری کشورهای دیگر بیشتر است. در کنار میزان مصرف بنزین مولفه دیگری مثل سرانه مالکیت نیز مطرح است. مثلا در کشور آلمان به ازای هر 10 نفر 7 خودرو وجود دارد در حالیکه در ایران این عدد 3-3.5 خودرو است. با اینکه سرانه مالکیت در کشور ما پایین تر است اما میزان مصرف ما بالاتر است. حتی کشورهایی که تعداد خودرو 1-1.5 برابر کشور ماست همچنان مصرف سوخت پایین تری از ما دارند.
این همان چیزی است که به سبک زندگی ارتباط دارد. استفاده ما از خودرو بیش از اندازه و بی مورد است.
مهندس بازگیر به بهبود کیفیت سوخت گازوئیل نیز اشاره کرد که این سوخت برای تهران و برخی کلان شهرها از گوگرد بالای 10 هزار ppm  به زیر 50 ppm  رسیده است.
مهندس بازگیر به یکی دیگر از نقص های موجود در طرح کنترل ترافیک اشاره کرد. آنچه که برای محدوده طرح ترافیک پیش بینی شده بود با پرداخت هزینه، تعداد ورود خودرو کاهش می یابد اما این اتفاق نیافتاد و با پرداخت مجوز ورود می توان به محدوده طرح وارد شد. در کشورهای دیگر اینکار را به جای در نظر گرفتن محدوده جغرافیایی، بر اساس آلودگی خروجی از اگزوز خودرو در نظر می گیرند. یعنی خودروی آلوده مجوز ورود به شهر را ندارد. اینکار خود به خود باعث ارتقاء خودرو از جانب دارندگان آن می شود.
 
یک راه حل دیگر ترویج فرهنگ دوچرخه سواری است.
رئیس محیط زیست شهر تهران در پاسخ به این سوال که آّیا برای جلوگیری از گسترش شهر تهران که ناشی از افزایش جمعیت این شهر است، طرحی از سوی سازمان محیط زیست یا ارگان های سیاست گذار از دید محیط زیست در نظر گرفته شده است، گفت: در کنار کمبود مطالعات از جهت تعیین ظرفیت اکولوژیکی شهر، حد انتهای گسترش شهر، تامین آب  و ... ، ایراد دیگری که به شهر تهران وارد است این است که این شهر تبدیل به قطب اداری، آموزشی و گسترش صنعت شده است و این خود موجب کشاندن و ماندگار شدن جمعیت به این شهر می شود. با اینکه سایه تفکر محیط زیستی روی تمام تصمیات دیده می شود، اما عوامل اثرگذار دیگری نیز دخالت دارند. دلیل دیگر اینکه در دنیا محیط زیست به عنوان یک نهاد سیاست گذار تمامی باید ها و نبایدها را تعیین کرده است و همگان هم پذیرفته اند و اجرا می کنند.
 
مهندس بازگیر در مورد فعالیت کارگاه های شن و ماسه در شهر تهران که در آلودگی هوا تاثیرگذار است، افزود: در حال حاضر 14-15 کارگاه فعال هستند که 5 تای آنها که فعالیتشان از معدن بوده تعطیل شدند و فعالیت بقیه کارگاه ها به شکل واحد دانه بندی بازیافتی است که از نخاله های ساختمانی و عمرانی استفاده می کنند. این کارگاه ها توسط محیط زیست بازدید و کنترل می شوند. برای جلوگیری از انتشار ذرات باید در محوطه تردد خودروهای باربر آب پاشی صورت بگیرد و مسیرهای تردد آسفالت شده باشند.
 
رئیس محیط زیست شهر تهران در مورد آبیاری زمین های کشاورزی اطراف تهران تاکید کرد که تمام اقدامات و سیاست گذاری در مورد زمین های کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی است. اما رسیدگی به منبع آلودگی ( نقطه ای) با محیط زیست است. در خصوص بعضی منابع که منبع مشخصی ندارد و بصورت جاری و نهر در آمده اند، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی زیر مجموعه وزارت نیرو مسئول رسیدگی به آن است.
از طرف دیگر نوع زمین و کشت آن (دیم یا آبی) نیز باید مشخص باشد که وظیفه آن با جهاد کشاورزی است. در مورد کشت آبی نوع کشت و نهر منبع آن نیز باید مشخص باشد و در صورت تخلف کشاورز با آبیاری با آب فاضلاب جهاد کشاورزی وظیفه امحاء آن را دارد. در انتهای پروسه کشت وقتی محصول به دست مصرف کننده می رسد، مسئولین وزارت بهداشت مسئول رسیدگی به سلامت محصول هستند. به علاوه در برنامه پنجم توسعه نیز قانونی در این خصوص داشتیم که کلیه محصولات کشاورزی باید کد 16 رقمی داشته باشند تا سلامت، محل کشت و کلیه اطلاعات محصول مشخص باشد. این نکته ای است که نیازمند مطالبه مردم است.
 
مهندس بازگیر از طرح پایش صنایع(طرح ضربتی پایش) که چند ماهی است جدی تر دنبال می شود، گفت که در این طرح سکونتگاه شهر تهران بطور پیوسته دیده شده و شهرهای ( تهران، پاکدشت، پردیس، اسلامشهر، شهر ری،قدس ، ملارد و رباط کریم) که در یک محور پیوسته هستند توسط 35 گروه در 12 محور، روزانه پایش می شوند. صنایع آلاینده مثل سیمان، ریخته گری ها، خودرو سازی و پایانه ها... در این طرح دیده شده است و این صنایع از نظر آلودگی هوا، آب، فاضلاب، صوت، مدیریت پسماند، فضای سبز و ضوابط قانونی استقرار بررسی می شوند. تاکنون 5هزار واحد پایش شده اند که تعدادی اخطار، تعدادی درجا متوقف و تعدادی نمونه برداری شده اند.
بیشترین میزان تخلف نیز به ترتیب در اختصاص فضای سبز(25 درصد مساحت کارخانه در زمینهای دولتی و 10 درصد در زمین های خصوصی) ، مدیریت پسماند، فاضلاب، هوا و صوت بوده است.
وی در مورد سوزاندن ضایعات کشاورزی ، لاستیک ها و باقیمانده نجاری ها که مکرر دیده می شود ، گفت که سوزاندن هر گونه زباله جرم است ولی متاسفانه بانی آن مشخص نیست  و امکان اثبات آن وجود ندارد.
 
وی در مورد سوخت دو نیروگاه تهران( بعثت و طرشت) افزود که نیروگاه طرشت از ابتدا با گاز طبیعی فعالیت داشته ولی نیروگاه بعثت از سال 93 از سوخت مازوت به گاز طبیعی تغییر کرده است.

01
نویسنده: بهاره پورزنگی